28 Mart 2012

2000'li yılların en iyi 15 Türk filmi


Sinemamızın 90'lı yıllarda yaptığı atılımın olumlu ve olumsuz yönleriyle devam ettiği bir süreci yaşıyoruz. Türk sinemasının 100. yılını yaşadığımız 2014'ü geride bırakırken, son 15 yıllık dilimin en iyi filmlerini listeleme ihtiyacı hissettim. Yılda 70 film üretebildiğimiz, uluslararası festivallerden büyük ödüllerle dönebildiğimiz ve gişede 6-7 milyon gibi sansasyonel seyirci rakamlarını görebildiğimiz bir dönem bu. Gişe yapan komedi filmlerinin seriye dönüşmesi, çöp film üretimini artırdı ve sinemamıza zarar veren en ciddi sorun oldu. Sektörleşememe, televizyon kökenli işler, sansasyon yaratıp gişe elde etmeye çalışan yapımlar, yeterli devlet desteğinin sağlanamaması ve destek için çeşitli kriterlerin getirilmesi ve sansürcü zihniyeti aşamamamız gibi etkenler, "Yeni Türk Sineması'nın"önünü tıkıyor.

Öte yandan, tür sinemasındaki beceriksizliğimizi de kırmaya çalışıyoruz. Korku filmi üretimimizin ilerisi için umut verdiğini söylememiz gerekiyor. Evet, islami korkunun dışına çıkmamız, batıyı örnek almamız şart ancak deneye-yanıla daha iyilerini yapacağımızı düşünüyorum. Biraz daha zamana ihtiyacımız var. Teknoloji ihtiyacının arttığı bilimkurgu ve animasyon denemelerimiz ise katedeceğimiz çok yol olduğunu gösteriyor. Bizim öncelikle tarihimize bakmamız, oradan yürümemiz gerekiyor. Osmanlı ve Cumhuriyet Tarihi'nden son yıllarda yaptığımız uyarlamalar çeşitlilik kazandığında, aynı olayı farklı bakış açılarından anlatmaya başladığımızda daha iyi bir noktaya ulaşacağız. Fetih 1453, en azından prodüksiyon kalitesiyle iyi bir örnek olarak önümüzde duruyor.

Reha Erdem, Nuri Bilge Ceylan, Zeki Demirkubuz, Çağan Irmak, Semih Kaplanoğlu, Fatih Akın, Derviş Zaim, Yılmaz Erdoğan, Ferzan Özpetek ve daha pek çok ismin sinemamızı ayakta tuttuğunu ve ileriye taşıdığını söyleyebiliriz.  

1- Kosmos, Reha Erdem (2010)
2-  Kış Uykusu, Nuri Bilge Ceylan (2014)
3- İtiraf, Zeki Demirkubuz (2001)
4- Jin, Reha Erdem (2013)
5- Bir Zamanlar Anadolu'da, Nuri Bilge Ceylan (2011) 
6- Karşılaşma, Ömer Kavur (2003)
7- Sen Aydınlatırsın Geceyi, Onur Ünlü (2013)
8- Yazgı, Zeki Demirkubuz (2001)
9-  Duvara Karşı, Fatih Akın (2004)
10- Nar, Ümit Ünal (2011)
11- Takva, Özer Kızıltan (2006)
12- Babam ve Oğlum, Çağan Irmak (2005)
13- Kusursuzlar, Ramin Matin (2014)
14- Gözetleme Kulesi, Pelin Esmer (2012)
15- Kaybedenler Kulübü, Tolga Örnek (2011)

20 yorum:

  1. Yazdığın gibi çok Reha Erdem barındıran bir liste olmuş. NBC'ye mesafeli davranırken Reha Erdem'in tarafını fazla tuttuğunu düşünüyorum. Aşırı subjektif olmuş :)

    YanıtlaSil
  2. haklısın fazlasıyla subjektif :) taraf tutmak değil de hayranlık daha çok :)

    YanıtlaSil
  3. vizontele gibi müthiş bir filme büyük haksızlık..

    YanıtlaSil
  4. Zeki Demirkubuz'un hiçbir filmini izlemedim. Pek de merak ediyorum nasıl bir yönetmen olduğunu. Bu listeyi görünce merakım depreşti biraz biraz. ehehe.

    YanıtlaSil
  5. Vizontele elbette mühim bir film. Yılmaz Erdoğan sinemasını hep takdir etmişimdir. Vizontele'nin liste dışında kalması beni de biraz üzdü ama işte liste yapmanın nahoş yanları da var. sevdiğiniz filmleri dışarda bırakmak durumunda kalmak :)

    YanıtlaSil
  6. Beyza, emin ol merak edecek kadar var. Zeki Demirkubuz sinemasına giriş için en uygun film de Masumiyet aklında bulunsun :)

    YanıtlaSil
  7. Hmmm, tamamdır tutarım aklımda. Teşekkürleer.

    YanıtlaSil
  8. Bir Zamanlar Anadolu'da tüm en iyiler listesinde bulunmasi gereken bir film bence:) her yönüyle harika bir film.

    Türk sinemasi iyi ki bir çagan irmak'a sahip demek istiyorum. Filmlerinin senaryolarini da kendisi yaziyor ayni zamanda. çok iyi gözlemliyor ve elini ta$in altina koymayi gerektiren konulara deginmekten çekinmiyor.

    Duvara Karsi'yi izlemedim henüz fakat ben fatih akin'i bir türlü sevemedim. belki de yurt disinda oturdugum için ve onun "türkiye" diye çizmeye çalistigi tabloyu begenmedigim, ve buradaki yabancilar onun filmerini izleyince türkiye'yi onun gördügü gibi kabul ettikleri için (Yasamin Kiyisinda)...

    Içlerinde izlerken kendimi en huzurlu hissettigim saniyorum semih kaplanoglu sinemasi:) Süt ve Yumurta'yi izlemistim, ikisi de çok güzeldi.

    Bes Vakit ve Takva, izlemeyen gidip hemen izlesin bence :)

    bu listeye bakinca öyle görülüyorki, Türk sinemasi son yillarda çiki$a geçmis, ne güzel:)

    bu arada tüm en iyiler listelerini kenara not aldim, bir gün ne izleyecegimi bulamadigimda bu listelerden yararlanicam :)
    paylastigin için tesekkürler!

    Betül
    Cinematic Ceremony

    YanıtlaSil
  9. Evet "Bir Zamanlar Anadolu'da"ya benim de günden güne hayranlığım artıyor. Genel değerlendirmede de bulunmalı mutlaka. Fatih Akın konusunda da haklısınız ama Duvara Karşı'yı izledikten sonra fikriniz belki bir nebze değişebilir. Anlatımı da çok güçlü. Çağan Irmak yükselen değerimiz her filmiyle üzerine bir şeyler koyuyor ve geniş kitleleri en kolay avucunun içine alan yönetmenimiz son dönemde. Genel olarak da yazdıklarınıza katılıyorum. Hoş yorumlarınız için teşekkürler :)

    YanıtlaSil
  10. Filmlere değil de yönetmenlere bakınca liste bana çok güzel göründü. Hayli zor bir seçim olmuştur eminim :))

    YanıtlaSil
  11. Evet yönetmenler çok sağlam isimler sahiden ve art arda yazınca güzel duruyorlar. filmler benim son dönem türk sinemasına bakışımın ve sevdiğim tarzın bir yansıması oldu. seçimlerde çok da zorlandım yazık oldu bazılarına :))

    YanıtlaSil
  12. Güzel liste, eline sağlık. İlk bakışta belirttiğin gibi Reha Erdem öne çıkıyor. Benim farkettiğim bir diğer nokta da Semih Kaplanoğlu'nun az olması.:) Ayrıca bu listeden Dokuz ve İnşaat'ı izlemediğimi de belirteyim. Benim listem de şöyle;

    1- Kader, Zeki Demirkubuz (2006)
    2- Hayat Var, Reha Erdem (2008)
    3- Uzak, Nuri Bilge Ceylan (2002)
    4- Yumurta, Semih Kaplanoğlu (2007)
    5- Sonbahar, Özcan Alper (2008)
    6- Süt, Semih Kaplanoğlu (2008)
    7- Bir Zamanlar Anadolu'da, Nuri Bilge Ceylan (2011)
    8- Çoğunluk, Seren Yüce (2010)
    9- Karpuz Kabuğundan Gemiler Yapmak, Ahmet Uluçay (2004)
    10- İtiraf, Zeki Demirkubuz (2002)
    11- Bal, Semih Kaplanoğlu (2010)
    12- Meleğin Düşüşü, Semih Kaplanoğlu (2005)
    13- Yazgı, Zeki Demirkubuz (2001)
    14- Pandora'nın Kutusu, Yeşim Ustaoğlu (2008)
    15- Korkuyorum Anne, Reha Erdem (2004)

    YanıtlaSil
  13. Evet Semih Kaplanoğlu sinemasına çok ısınamadığımdan sanırım. Bal'ı alarak telafi etmeye çalıştım. Benim listemde Reha Erdem öne çıkarken sizde kaplanoğlu 3 filmiyle öne çıkmış. aynı şekilde ben de sizin listenizi başarılı buldum. teşekkür ederim yorumunuz ve listeniz için :)

    YanıtlaSil
  14. İklimler, Uzak ve İyi Seneler Londra izlenmeden hazırlanmış bir liste olabilir mi acaba :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yok izledim üçünü de :) Nuri Bilge Ceylan sinemasını çok sevmiyorum, o biraz yansıdı. Tabi Bir Zamanlar Anadolu'dayı üçüncü sıraya koydum. Onun yeri ayrıdır.

      Sil
  15. bir zamanlar anadoluda, 120 , nar , ekimanopolis bunlarda güzel filmlerdi

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ekimanopolis'i izlemedim içeriği açısından doyurucu olabilir ama çok seveceğimi düşünmüyorum. belgesel olduğundan ayrı tutuyorum tabi biraz da... 120 için aynı şeyleri söyleyemeyeceğim tabi kötü olmasa da :)

      Sil
  16. İlgi alanıma girmeyen filmler. İlk fırsatta izleyeceğim de diyemem. Taliplisine iyidir mutlaka. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. boşver o zaman.. bilimkurguya, aksiyona devam et sen en iyisi :))

      Sil